Yamaha na 44. Tokyo Motor Show
Yamaha Motor Co. bierze udział w 44. edycji Tokyo Motor Show 2015, organizowanej przez Japońskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego, która rozpoczęła się 29 października i potrwa do 8 listopada. Tematem przewodnim tegorocznej ekspozycji jest „Orkiestra produktów Yamaha Motor”. Na stoisku Yamaha Motor zostanie zaprezentowanych 20 modeli, z których sześć będzie miało światową premierę, a jeden – japońską.
Wśród nich znajdą się elektryczne rowery, skutery i motocykle, trójkołowce, pojazdy typu ROV (Recreational Off-Road Vehicle), a nawet wyjątkowy samochód. Yamaha przedstawi również autonomicznego humanoidalnego robota prowadzącego motocykl, który łączy technologie motocyklowe z robotyką. Cała ekspozycja stanowi ilustrację do unikalnej filozofii Yamahy autorstwa Jin-Ki Kanno dotyczącej rosnącego świata produktów zapewniających osobistą mobilność.
Przegląd najważniejszych prezentowanych modeli
Trójkołowiec koncepcyjny – MWT-9
Motocykl wykonany z wykorzystaniem technologii dwóch niezależnie pochylających się przednich kół Leaning Multi Wheel (LMW) stanowi propozycję nowej kategorii pojazdów do sportowej jazdy. Nazwany roboczo „The Cornering Master” (Mistrz zakrętów) MTW-9 napędzany jest 3-cylindrowym silnikiem spalinowym, o pojemności 850 cm3 osadzonym w jednolitym konstrukcyjnie, dynamicznie stylizowanym nadwoziu. Wyjątkowa zwrotność wynika z zastosowania pary przednich kół o znacznym kącie pochylenia dzięki zastosowaniu zewnętrznych rur widelca. Pozwala to uzyskiwać wysokie osiągi na krętych drogach i zmiennej nawierzchni oraz pokonywać następujące po sobie ciasne zakręty.
- Silnik: pojemność 849 cm3, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, rzędowy, trzycylindrowy, zasilany wtryskiem paliwa.
Koncepcyjny samochód Sports Ride
Koncepcja ta odzwierciedla unikalną ideę Yamahy przeniesienia wrażeń z jazdy motocyklem do pojazdu o wymiarach typowego samochodu sportowego, który nadaje się do codziennego użytkowania. Podobnie jak w MOTIV-ie zaprezentowanym na 43. edycji Tokyo Motor Show w 2013 roku w tej konstrukcji wykorzystano technologię iStream stworzoną przez firmę Gordon Murray Limited do produkcji lekkich, niezwykle sztywnych nadwozi do bolidów Formuły 1. Celem tego projektu było połączenie kierowcy z maszyną tak jak to ma miejsce podczas prowadzenia jednośladu. Yamaha z niezwykłą starannością zaprojektowała wszystkie detale, do których inspiracją był styl elementaryzmu Theo van Doesburga.
- Długość x szerokość x wysokość: 3900 x 1720 x1170 mm
- Masa własna: 750 kg
- Liczba miejsc: 2.
Motobot Ver.1
Ten autonomiczny robot humanoidalny do jazdy motocyklem powstał w wyniku połączenia technologii motocyklowych i robotycznych Yamahy. Prowadzone obecnie prace badawczo-rozwojowe zmierzają do skonstruowania robota zdolnego prowadzić niemodyfikowany motocykl na torze wyścigowym z prędkością ponad 200 km/h. Opanowanie złożonych zjawisk związanych z ruchem motocykla przy wysokich prędkościach jazdy wymaga licznych systemów kontrolnych i sterowania, które muszą działać z dostatecznie dużą precyzją. Naszym celem jest wykorzystanie wiedzy i technologii nabytych w tym procesie do rozwoju systemów bezpieczeństwa/wsparcia kierowcy z myślą o zastosowaniu ich w bieżącej produkcji oraz w przyszłych przedsięwzięciach.
Resonator 125
Koncepcyjny Resonator 125 jest propozycją stylowej, autentycznie sportowej maszyny dla osób młodych, które jeszcze nie złapały bakcyla jazdy motocyklowej. Dzięki lekkości kompaktowego podwozia oraz innowacyjności panelu wskaźników model ten łączy elementy z bliskiej przyszłości z nostalgicznym stylem. Boki zbiornika paliwa i tylną oprawę kanapy zdobią panele z prawdziwego drewna stosowanego w gitarach strunowych, a tłumik, korek wlewu paliwa i inne elementy – „desenie” wykonane techniką stosowaną do grawerowania blaszanych instrumentów dętych. Owocem tych koncepcji jest motocykl inspirujący młodych ludzi koncepcją i jakością, z jakich słynie Yamaha.
- Silnik: pojemność 125 cm3, chłodzony powietrzem, 4-suwowy, jednocylindrowy, zasilany wtryskiem paliwa.
PES2 i PED2
Oprócz charakterystyki typowej dla napędu elektrycznego, te dwa koncepcyjne motocykle EV, prowadzą się naturalnie nawet według opinii doświadczonych motocyklistów, dostarczając nowych, inspirujących wrażeń. PES2 w wersji szosowej i PED2 w wersji crossowej są wyposażone w nową jednostkę napędową Yamaha Smart Power Module w obudowie typu monocoque, spełniającej funkcję ramy. PES2 otrzymał dodatkowy silnik elektryczny w piaście przedniego koła – jest więc motocyklem 2WD (oba koła napędzane, co ma wyznaczać nowe granice osiągów). Z kolei PED2 to partner do jazdy po szlakach górskich z wykorzystaniem ekologicznych właściwości EV – z myślą o przyjemności podróżowania na łonie natury. Pod względem osiągów oba modele spełniają wymogi Class II dla motorowerów i motocykli o pojemności 50-125 cm3.
PES2:
- Długość x szerokość x wysokość: 1920 x 680 x 1060 mm
- Silnik: elektryczny, bezszczotkowy, na prąd stały
- Akumulator: litowo-jonowy
- Masa własna: poniżej 130 kg.
PED2:
- Długość x szerokość x wysokość: 2045 x 775 x 1205 mm
- Silnik: elektryczny, bezszczotkowy, na prąd stały
- Akumulator: litowo-jonowy
- Masa własna: poniżej 100 kg.
YPJ-MTB
Ten rower MTB ze wspomaganiem elektrycznym jest przeznaczony dla osób dorosłych, które pragną cieszyć się swobodą jazdy na dowolnym niemal podłożu. Pojazd zapewnia dostępność wspomagania w sytuacjach tego wymagających, a więc podczas ruszania, przyspieszania i jazdy pod górę – mimo nieznacznej wielkości jednostki napędzającej. Dla dodatkowej pewności pokonywania większych odległości w różnych warunkach, rower jest wyposażony w akumulator o znacznej pojemności 400 Wh oraz wielofunkcyjny panel wskaźników. Projekt YPJ stanowi nową jakość w świecie rowerowym, na nowo definiując funkcjonalność i pozycjonowanie roweru wspomaganego elektrycznie, od prostego ułatwienia jazdy do nowych możliwości sportowej rekreacji.
- Silnik: elektryczny, bezszczotkowy, o mocy 250 W
- Akumulator: litowo-jonowy o pojemności 400 Wh.
Pozostała ekspozycja na 44. Tokyo Motor Show:
- YZR-M1
- YZF-R1M
- YZF-R1
- YXZ1000R
Pojazdy produkowane na rynek japoński:
- MT-09 Tracer ABS
- MT-07 ABS
- MT-03
- YZF-R3 ABS
- VMAX
- SR400
- TMAX530 IRON MAX
- NMAX 125
- Tricity 125
- YPJ-R
Ten produkcyjny, wyczynowy rower ze wspomaganiem elektrycznym powstawał równolegle z koncepcją „YPJ-01” pokazaną na 43. edycji Tokyo Motor Show. Obok skutecznego wspomagania podczas ruszania, przyspieszania i jazdy pod górę, istotną cechą YPJ-R jest design, który minimalizuje obecność jednostki napędowej, a podkreśla lekkość i zwinność prowadzenia.