Witaj na stronie prasowej Yamaha Motor Polska

2015-11-30

Nowa Yamaha FJR1300A/AE/AS na rok 2016

Yamaha wprowadza na rynek zaktualizowaną linię FJR z nową specyfikacją na rok modelowy 2016. Producent podwyższa poprzeczkę, dodając FJR1300A/AE/AS szereg nowych właściwości, które zapewnią bardziej dynamiczny, sportowy charakter, większą wygodę oraz przyjemność z jazdy przy każdej prędkości - należą do nich m.in. całkowicie nowa, 6-biegowa przekładnia, sprzęgło A&S oraz nowoczesne LED-owe oświetlenie przednie i tylne motocykli.

Ulepszona dynamika na potrzeby sportowej turystyki

Przedstawiony na początku nowego tysiąclecia model FJR1300 był pierwszym motocyklem w segmencie Sport Touring, który oferował sportowe osiągi, a zarazem długodystansowy zasięg.

Po piętnastu latach modyfikacji oraz udoskonaleń ten uznany przedstawiciel segmentu Sport Touring jest jednym z najbardziej popularnych motocykli w swojej kategorii, czego dowodzi liczba ponad 60.000 egzemplarzy sprzedanych w Europie.

Gama modeli FJR1300 wciąż przyciąga rzesze lojalnych fanów i doświadczonych kierowców, którzy doceniają jej ponadczasowy charakter. Będąc wierną oryginalnej koncepcji, a jednocześnie chcąc zainteresować nowych klientów, na rok modelowy 2016 Yamaha wprowadzi na rynek zaktualizowaną linię FJR z nową specyfikacją.

Bardziej dynamiczny, sportowy charakter

W 2016 roku Yamaha podwyższa poprzeczkę, dodając modelom FJR1300A/AE/AS szereg nowych właściwości, które zapewnią bardziej dynamiczny, sportowy charakter, większą wygodę oraz przyjemność jazdy przy każdej prędkości.

W celu osiągnięcia tych założeń projektanci Yamahy opracowali całkowicie nową, 6-biegową przekładnię, która oferuje lepsze przyspieszenie i mniejsze obroty podczas jazdy z dużą prędkością i na najwyższym biegu. W rezultacie otrzymano bardziej dynamiczne, sportowe osiągi oraz większy komfort i relaksującą jakość jazdy.

Kolejną, znaczącą zmianą, którą przygotowano na rok 2016, jest użycie nowego sprzęgła A&S (Assist and Slipper), które zapewnia płynniejszą redukcję biegów w celu poprawy stabilności podwozia podczas zwalniania, dzięki czemu pokonywanie zakrętów na „serpentynach” jest znacznie przyjemniejsze. Z kolei nowe sprężyny sprzęgła o obniżonym ugięciu zapewniają lżejszą i łatwiejszą obsługę dźwigni sprzęgła.

Całkowicie nowe, LED-owe oświetlenie z przodu i z tyłu pojazdu nadaje lepszy wygląd całej gamie modeli FJR – podczas gdy nowe lampy doświetlające zakręty w wersji FJR1300AE/AS poprawiają właściwości jazdy po ciemku. Za sprawą zmodyfikowanego oprzyrządowania i nowej opcji kolorystycznej Matt Silver, najnowsza generacja motocykli FJR nie przestaje zachwycać wyrafinowanym stylem i znakomitą funkcjonalnością, które z pewnością zostaną docenione przez lojalnych wielbicieli tych modeli.

Nowa, 6-biegowa przekładnia zapewnia lepsze osiągi

FJR, napędzana potężnym, płynnie pracującym silnikiem o pojemności 1298 cm3, słynie z komfortu na długich trasach pokonywanych z dużymi prędkościami, a model z 2016 roku został tak przekonstruowany, aby zapewniać jeszcze przyjemniejszą i jeszcze bardziej dynamiczną jazdę – poprzez zamontowanie nowej, 6-biegowej przekładni.

Cała skrzynia biegów została zmieniona na 2016 rok. Nowa, 6-biegowa przekładnia modelu FJR jest pierwszą jednostką Yamahy wyposażoną w oddzielne sprzęgło kłowe z nową przekładnią o zębach skośnych. W porównaniu z konwencjonalną, pojedynczą przekładnią kłową o zębach prostych, ta nowa, 6-biegowa konstrukcja jest o około 400 gramów lżejsza od 5-biegowej przy zachowaniu podobnych wymiarów.

Nowa, 6-biegowa skrzynia umożliwia kierowcy FJR lepsze wykorzystanie mocy, pochodzącej z wysokiego momentu obrotowego silnika o pojemności 1298 cm3, poprzez optymalizację osiągów motocykla w całym zakresie prędkości, dając w efekcie przyjemniejszą i bardziej zintegrowaną jazdę.

Nowe, lżej pracujące sprzęgło A&S zapewnia płynniejszą redukcję biegów

W celu uzyskania jeszcze łagodniejszej i płynniejszej pracy podwozia podczas redukcji biegów, modele 2016 FJR1300A/AE zostały wyposażone w nowe sprzęgło antyhoppingowe A&S (Assist and Slipper), które jest podobne w swej konstrukcji do jednostki użytej w motocyklu YZF-R1 z 2015 roku.

Sprzęgło A&S wykorzystuje ukośną krzywkę między koszem sprzęgła a tarczą dociskową, a taka konstrukcja zapewnia wiele korzyści w porównaniu z konwencjonalnym sprzęgłem. Po pierwsze, ukośna krzywka zwiększa moc sprężyn sprzęgła, co umożliwia wykorzystanie sprężyn o mniejszym ugięciu w celu uzyskania lżejszej obsługi dźwigni sprzęgła przez kierowcę. Po drugie, podczas redukcji biegów sprzęgło A&S częściowo się rozłącza, gdy moment tarcia przekazywany z tylnego koła do przekładni przewyższa moment skręcający od strony silnika. Podczas ostrego hamowania silnikiem ukośna krzywka umożliwia tarczy dociskowej częściowe rozłączenie i zezwala na około 50-procentowy uślizg sprzęgła. Poprzez skuteczne tłumienie sił wywołanych wstecznym momentem obrotowym, sprzęgło A&S pozwala spowolnić wszelkie ruchy podwozia, a także złagodzić niestabilność podczas redukcji biegów, zapewniając płynniejsze prowadzenie.

Nowy, podwójny LED-owy reflektor

W celu podkreślenia mocnej pozycji FJR jako kompletnego sport tourera Yamahy o dalekim zasięgu, modele 2016 zostały wyposażone w podwójną konstrukcję reflektora, zawierającego w pełni nowe, LED-owe oświetlenie. Sprawiające wrażenie trójwymiarowości i głębi, nowe „oblicze” prezentuje się majestatycznie, oferując prawdziwą jakość premium, która idealnie uzupełnia wysokie osiągi w nowych modelach FJR.

Nowa, wyszukana struktura reflektora składa się z głównej, dolnej części, która zawiera cztery kompaktowe i lekkie LED-owe lampy oraz dwa zewnętrzne światła do jazdy dziennej, podczas gdy dwa wewnętrzne światła współpracują ze światłami zewnętrznymi, gdy w użyciu są światła drogowe.

LED-owe światła pozycyjne z nowymi, wklęsłymi soczewkami

Umieszczone na zewnętrznej krawędzi reflektorów, LED-owe światła pozycyjne w kształcie litery V oraz ich wielopłaszczyznowe reflektory podkreślają trójwymiarową formę. W 2016 roku soczewki reflektorów we wszystkich motocyklach FJR będą miały wklęsłą powierzchnię, dzięki czemu LED-owe światła pozycyjne otrzymają jeszcze większą moc, sprawiając, że te najnowsze, zaawansowane technologicznie modele zyskają wygląd, który podkreśli ich dynamiczne osiągi.

Adaptacyjne światła doświetlające zakręty dla FJR1300AE/AS

Modele 2016 FJR1300AE/AS są pierwszymi motocyklami marki Yamaha, które zostały wyposażone w adaptacyjne światła doświetlające zakręt, które podczas pochylania motocykla zwiększają widoczność. Trzy LED-y znajdują się w górnej przegrodzie nad każdym z podwójnych reflektorów i włączają się kolejno, gdy inercyjne urządzenie pomiarowe (Inertial Measurement Unit - IMU) wykryje przechył przy wchodzeniu w zakręt. Reflektory są umiejscowione między każdą z lamp doświetlających tak, aby rzucać odpowiednią ilość światła na drogę, natomiast górne i dolne strefy reflektora są rozdzielone za pomocą specjalnej nasadki zarezerwowanej dla modeli FJR1300AE/AS.

Przy niskim kącie przechyłu najgłębiej położona para LED-ów włącza się automatycznie, następnie, w miarę jak motocykl zwiększa nachylenie – środkowa para, a gdy pojazd przechyli się w stopniu maksymalnym – zewnętrzna. Ten innowacyjny system działa niezależnie od tego, czy reflektory emitują światła do jazdy dziennej czy drogowej. Dzięki podwyższonej funkcjonalności podczas nocnej jazdy modele FJR1300AE/AS zyskają dodatkowy potencjał do pokonywania długich tras.

Nowe, połączone LED-owe światło tylne

Motocykle FJR na 2016 rok nie tylko posiadają nową konstrukcję reflektora, lecz także zostały wyposażone w ulepszone, LED-owe światło tylne, które podkreśla wrażenie trójwymiarowości, skoncentrowanej masy i zaawansowanej technologii.

Nowe, połączone światło tylne jest nieco szersze od konstrukcji w aktualnym modelu i zawiera zgrupowane centralnie lampy LED-owe obsługujące światło hamulca, otoczone zewnętrzną, LED-ową obwódką, natomiast każdy z kierunkowskazów składa się z trzech poziomych świateł LED-owych. To nowe światło tylne, zawierające uniesioną górną krawędź, podkreśla sportowy charakter motocykli FJR MY 2016 o ulepszonej specyfikacji.

Nowy, przeprojektowany panel oprzyrządowania

Wielofunkcyjny panel oprzyrządowania w FJR został poddany szczegółowym zmianom, zaprojektowanym z myślą o dobrej, intuicyjnej czytelności oraz ulepszonym ogólnym wyglądzie, który ma być dopasowany do bardziej sportowego charakteru maszyn na 2016 rok.

Obramowanie, które otacza trzy główne wyświetlacze, jest teraz wykończone w metalicznym, brązowym kolorze, który podkreśla udoskonaloną, wysokiej jakości specyfikację najnowszych motocykli. Nowa konstrukcja obrotomierza zawiera te same czcionki i wygląd co zegary zamontowane w jednośladach serii R, uwydatniając sportowe osiągi tego zaawansowanego technologicznie sport tourera o pojemności silnika 1298 cm3. Dla zwiększenia czytelności, centralny cyfrowy wyświetlacz LCD wyposażono w słupkowy wskaźnik poziomu paliwa, ulepszone wyświetlacze informacyjne oraz szybki niwelujące odbijanie się światła.

Te subtelne, lecz znaczące zmiany wzmacniają wrażenie jakości, funkcjonalności i stylu,  podkreślając dbałość o detale, które charakteryzują te najlepsze w swojej klasie sport tourery.

Nowa opcja kolorystyczna Matt Silver

W 2016 roku modele FJR będą dostępne w nowej wersji kolorystycznej Matt Silver, która odzwierciedla nowoczesny technologicznie charakter, udoskonalonych modeli sport tourera. Wersja kolorystyczna Dark Grey Metallic, popularna wśród właścicieli motocykli FJR, będzie oferowana z grafiką na zbiorniku paliwa, przedstawiającą logo firmy, oraz z subtelnymi wzorami na nadwoziu.

Przygotowany pod instalację systemu D-Air Street

Modele FJR1300 MY 2016 są przygotowane pod instalację systemu Dainese D-Air® Street. Zestaw instalacyjny (M-Kit) D-Air przeznaczony dla FJR1300, składający się z czujników, złączy, wyświetlacza i wsporników, łączy się z zestawem D-Air Jacket (J-kit). W pierwszym kwartale 2016 roku system będzie dostępny u wybranych dealerów, u których od razu będzie można go zamontować.

Nowe właściwości FJR1300A/AE/AS

* Nowa, 6-biegowa przekładnia

* Sprzęgło antyhoppingowe (Assist and Slipper - A&S)

* Reflektor z 4 lampami LED

* Reflektory adaptacyjne z 6 lampami LED (tylko w wersjach AE/AS)

* LED-owe światła pozycyjne

* LED-owe kierunkowskazy

* Nowa konstrukcja panelu oprzyrządowania z 3 tarczami

* Nowa konstrukcja tylnej ramy pomocniczej z połączonym światłem LED

* Przeprojektowany tylny błotnik

* Przygotowany pod instalację systemu D-Air

Główne właściwości techniczne FJR1300A/AE/AS

* 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik DOHC o pojemności 1298 cm3

* Czysty i cichy system wału napędowego

* Elektronicznie regulowane systemy zawieszenia w FJR1300AE/AS

* Widelec typu upside down w FJR1300AE/AS

* Aluminiowa rama Deltabox i wahacz

* Elektronicznie regulowana szybka przednia

* Regulowana owiewka, siedzisko (2 pozycje) i kierownica (3 pozycje)

* Regulacja trybów pracy silnika Yamaha D-MODE

* Elektroniczne sterowanie przepustnicą (YCC-T)

* Przełączany system kontroli trakcji (TCS)

 * ABS i jednolity układ hamulcowy

* Łatwy w obsłudze tempomat

* Duży, 25-litrowy zbiornik paliwa

* Kufry boczne, podgrzewane manetki i 12 v gniazdko na wyposażeniu standardowym

* Zaprojektowany tak, by ułatwić montaż dodatkowych akcesoriów turystycznych

Ekskluzywne właściwości FJR1300AS

  • YCC-S (elektroniczne sterowanie zmianą biegów Yamaha) bezsprzęgłowy system zmiany biegów

Kolory:

Matt Silver (nowy)

Tech Graphite (kontynuacja)

Dostępność: marzec 2016

Specyfikacja techniczna dostępna na stronie www.yamaha-motor.pl.

Pobierz Komunikat prasowy (archiwum ZIP 55,91 kB)