Yamaha wprowadza na rynek zaktualizowaną linię FJR z nową specyfikacją na rok modelowy 2016. Producent podwyższa poprzeczkę, dodając FJR1300A/AE/AS szereg nowych właściwości, które zapewnią bardziej dynamiczny, sportowy charakter, większą wygodę oraz przyjemność z jazdy przy każdej prędkości - należą do nich m.in. całkowicie nowa, 6-biegowa przekładnia, sprzęgło A&S oraz nowoczesne LED-owe oświetlenie przednie i tylne motocykli.
Ulepszona dynamika na potrzeby sportowej turystyki
Przedstawiony na początku nowego tysiąclecia model FJR1300 był pierwszym motocyklem w segmencie Sport Touring, który oferował sportowe osiągi, a zarazem długodystansowy zasięg.
Po piętnastu latach modyfikacji oraz udoskonaleń ten uznany przedstawiciel segmentu Sport Touring jest jednym z najbardziej popularnych motocykli w swojej kategorii, czego dowodzi liczba ponad 60.000 egzemplarzy sprzedanych w Europie.
Gama modeli FJR1300 wciąż przyciąga rzesze lojalnych fanów i doświadczonych kierowców, którzy doceniają jej ponadczasowy charakter. Będąc wierną oryginalnej koncepcji, a jednocześnie chcąc zainteresować nowych klientów, na rok modelowy 2016 Yamaha wprowadzi na rynek zaktualizowaną linię FJR z nową specyfikacją.
Bardziej dynamiczny, sportowy charakter
W 2016 roku Yamaha podwyższa poprzeczkę, dodając modelom FJR1300A/AE/AS szereg nowych właściwości, które zapewnią bardziej dynamiczny, sportowy charakter, większą wygodę oraz przyjemność jazdy przy każdej prędkości.
W celu osiągnięcia tych założeń projektanci Yamahy opracowali całkowicie nową, 6-biegową przekładnię, która oferuje lepsze przyspieszenie i mniejsze obroty podczas jazdy z dużą prędkością i na najwyższym biegu. W rezultacie otrzymano bardziej dynamiczne, sportowe osiągi oraz większy komfort i relaksującą jakość jazdy.
Kolejną, znaczącą zmianą, którą przygotowano na rok 2016, jest użycie nowego sprzęgła A&S (Assist and Slipper), które zapewnia płynniejszą redukcję biegów w celu poprawy stabilności podwozia podczas zwalniania, dzięki czemu pokonywanie zakrętów na „serpentynach” jest znacznie przyjemniejsze. Z kolei nowe sprężyny sprzęgła o obniżonym ugięciu zapewniają lżejszą i łatwiejszą obsługę dźwigni sprzęgła.
Całkowicie nowe, LED-owe oświetlenie z przodu i z tyłu pojazdu nadaje lepszy wygląd całej gamie modeli FJR – podczas gdy nowe lampy doświetlające zakręty w wersji FJR1300AE/AS poprawiają właściwości jazdy po ciemku. Za sprawą zmodyfikowanego oprzyrządowania i nowej opcji kolorystycznej Matt Silver, najnowsza generacja motocykli FJR nie przestaje zachwycać wyrafinowanym stylem i znakomitą funkcjonalnością, które z pewnością zostaną docenione przez lojalnych wielbicieli tych modeli.
Nowa, 6-biegowa przekładnia zapewnia lepsze osiągi
FJR, napędzana potężnym, płynnie pracującym silnikiem o pojemności 1298 cm3, słynie z komfortu na długich trasach pokonywanych z dużymi prędkościami, a model z 2016 roku został tak przekonstruowany, aby zapewniać jeszcze przyjemniejszą i jeszcze bardziej dynamiczną jazdę – poprzez zamontowanie nowej, 6-biegowej przekładni.
Cała skrzynia biegów została zmieniona na 2016 rok. Nowa, 6-biegowa przekładnia modelu FJR jest pierwszą jednostką Yamahy wyposażoną w oddzielne sprzęgło kłowe z nową przekładnią o zębach skośnych. W porównaniu z konwencjonalną, pojedynczą przekładnią kłową o zębach prostych, ta nowa, 6-biegowa konstrukcja jest o około 400 gramów lżejsza od 5-biegowej przy zachowaniu podobnych wymiarów.
Nowa, 6-biegowa skrzynia umożliwia kierowcy FJR lepsze wykorzystanie mocy, pochodzącej z wysokiego momentu obrotowego silnika o pojemności 1298 cm3, poprzez optymalizację osiągów motocykla w całym zakresie prędkości, dając w efekcie przyjemniejszą i bardziej zintegrowaną jazdę.
Nowe, lżej pracujące sprzęgło A&S zapewnia płynniejszą redukcję biegów
W celu uzyskania jeszcze łagodniejszej i płynniejszej pracy podwozia podczas redukcji biegów, modele 2016 FJR1300A/AE zostały wyposażone w nowe sprzęgło antyhoppingowe A&S (Assist and Slipper), które jest podobne w swej konstrukcji do jednostki użytej w motocyklu YZF-R1 z 2015 roku.
Sprzęgło A&S wykorzystuje ukośną krzywkę między koszem sprzęgła a tarczą dociskową, a taka konstrukcja zapewnia wiele korzyści w porównaniu z konwencjonalnym sprzęgłem. Po pierwsze, ukośna krzywka zwiększa moc sprężyn sprzęgła, co umożliwia wykorzystanie sprężyn o mniejszym ugięciu w celu uzyskania lżejszej obsługi dźwigni sprzęgła przez kierowcę. Po drugie, podczas redukcji biegów sprzęgło A&S częściowo się rozłącza, gdy moment tarcia przekazywany z tylnego koła do przekładni przewyższa moment skręcający od strony silnika. Podczas ostrego hamowania silnikiem ukośna krzywka umożliwia tarczy dociskowej częściowe rozłączenie i zezwala na około 50-procentowy uślizg sprzęgła. Poprzez skuteczne tłumienie sił wywołanych wstecznym momentem obrotowym, sprzęgło A&S pozwala spowolnić wszelkie ruchy podwozia, a także złagodzić niestabilność podczas redukcji biegów, zapewniając płynniejsze prowadzenie.
Nowy, podwójny LED-owy reflektor
W celu podkreślenia mocnej pozycji FJR jako kompletnego sport tourera Yamahy o dalekim zasięgu, modele 2016 zostały wyposażone w podwójną konstrukcję reflektora, zawierającego w pełni nowe, LED-owe oświetlenie. Sprawiające wrażenie trójwymiarowości i głębi, nowe „oblicze” prezentuje się majestatycznie, oferując prawdziwą jakość premium, która idealnie uzupełnia wysokie osiągi w nowych modelach FJR.
Nowa, wyszukana struktura reflektora składa się z głównej, dolnej części, która zawiera cztery kompaktowe i lekkie LED-owe lampy oraz dwa zewnętrzne światła do jazdy dziennej, podczas gdy dwa wewnętrzne światła współpracują ze światłami zewnętrznymi, gdy w użyciu są światła drogowe.
LED-owe światła pozycyjne z nowymi, wklęsłymi soczewkami
Umieszczone na zewnętrznej krawędzi reflektorów, LED-owe światła pozycyjne w kształcie litery V oraz ich wielopłaszczyznowe reflektory podkreślają trójwymiarową formę. W 2016 roku soczewki reflektorów we wszystkich motocyklach FJR będą miały wklęsłą powierzchnię, dzięki czemu LED-owe światła pozycyjne otrzymają jeszcze większą moc, sprawiając, że te najnowsze, zaawansowane technologicznie modele zyskają wygląd, który podkreśli ich dynamiczne osiągi.
Adaptacyjne światła doświetlające zakręty dla FJR1300AE/AS
Modele 2016 FJR1300AE/AS są pierwszymi motocyklami marki Yamaha, które zostały wyposażone w adaptacyjne światła doświetlające zakręt, które podczas pochylania motocykla zwiększają widoczność. Trzy LED-y znajdują się w górnej przegrodzie nad każdym z podwójnych reflektorów i włączają się kolejno, gdy inercyjne urządzenie pomiarowe (Inertial Measurement Unit - IMU) wykryje przechył przy wchodzeniu w zakręt. Reflektory są umiejscowione między każdą z lamp doświetlających tak, aby rzucać odpowiednią ilość światła na drogę, natomiast górne i dolne strefy reflektora są rozdzielone za pomocą specjalnej nasadki zarezerwowanej dla modeli FJR1300AE/AS.
Przy niskim kącie przechyłu najgłębiej położona para LED-ów włącza się automatycznie, następnie, w miarę jak motocykl zwiększa nachylenie – środkowa para, a gdy pojazd przechyli się w stopniu maksymalnym – zewnętrzna. Ten innowacyjny system działa niezależnie od tego, czy reflektory emitują światła do jazdy dziennej czy drogowej. Dzięki podwyższonej funkcjonalności podczas nocnej jazdy modele FJR1300AE/AS zyskają dodatkowy potencjał do pokonywania długich tras.
Nowe, połączone LED-owe światło tylne
Motocykle FJR na 2016 rok nie tylko posiadają nową konstrukcję reflektora, lecz także zostały wyposażone w ulepszone, LED-owe światło tylne, które podkreśla wrażenie trójwymiarowości, skoncentrowanej masy i zaawansowanej technologii.
Nowe, połączone światło tylne jest nieco szersze od konstrukcji w aktualnym modelu i zawiera zgrupowane centralnie lampy LED-owe obsługujące światło hamulca, otoczone zewnętrzną, LED-ową obwódką, natomiast każdy z kierunkowskazów składa się z trzech poziomych świateł LED-owych. To nowe światło tylne, zawierające uniesioną górną krawędź, podkreśla sportowy charakter motocykli FJR MY 2016 o ulepszonej specyfikacji.
Nowy, przeprojektowany panel oprzyrządowania
Wielofunkcyjny panel oprzyrządowania w FJR został poddany szczegółowym zmianom, zaprojektowanym z myślą o dobrej, intuicyjnej czytelności oraz ulepszonym ogólnym wyglądzie, który ma być dopasowany do bardziej sportowego charakteru maszyn na 2016 rok.
Obramowanie, które otacza trzy główne wyświetlacze, jest teraz wykończone w metalicznym, brązowym kolorze, który podkreśla udoskonaloną, wysokiej jakości specyfikację najnowszych motocykli. Nowa konstrukcja obrotomierza zawiera te same czcionki i wygląd co zegary zamontowane w jednośladach serii R, uwydatniając sportowe osiągi tego zaawansowanego technologicznie sport tourera o pojemności silnika 1298 cm3. Dla zwiększenia czytelności, centralny cyfrowy wyświetlacz LCD wyposażono w słupkowy wskaźnik poziomu paliwa, ulepszone wyświetlacze informacyjne oraz szybki niwelujące odbijanie się światła.
Te subtelne, lecz znaczące zmiany wzmacniają wrażenie jakości, funkcjonalności i stylu, podkreślając dbałość o detale, które charakteryzują te najlepsze w swojej klasie sport tourery.
Nowa opcja kolorystyczna Matt Silver
W 2016 roku modele FJR będą dostępne w nowej wersji kolorystycznej Matt Silver, która odzwierciedla nowoczesny technologicznie charakter, udoskonalonych modeli sport tourera. Wersja kolorystyczna Dark Grey Metallic, popularna wśród właścicieli motocykli FJR, będzie oferowana z grafiką na zbiorniku paliwa, przedstawiającą logo firmy, oraz z subtelnymi wzorami na nadwoziu.
Przygotowany pod instalację systemu D-Air Street
Modele FJR1300 MY 2016 są przygotowane pod instalację systemu Dainese D-Air® Street. Zestaw instalacyjny (M-Kit) D-Air przeznaczony dla FJR1300, składający się z czujników, złączy, wyświetlacza i wsporników, łączy się z zestawem D-Air Jacket (J-kit). W pierwszym kwartale 2016 roku system będzie dostępny u wybranych dealerów, u których od razu będzie można go zamontować.
Nowe właściwości FJR1300A/AE/AS
* Nowa, 6-biegowa przekładnia
* Sprzęgło antyhoppingowe (Assist and Slipper - A&S)
* Reflektor z 4 lampami LED
* Reflektory adaptacyjne z 6 lampami LED (tylko w wersjach AE/AS)
* LED-owe światła pozycyjne
* LED-owe kierunkowskazy
* Nowa konstrukcja panelu oprzyrządowania z 3 tarczami
* Nowa konstrukcja tylnej ramy pomocniczej z połączonym światłem LED
* Przeprojektowany tylny błotnik
* Przygotowany pod instalację systemu D-Air
Główne właściwości techniczne FJR1300A/AE/AS
* 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik DOHC o pojemności 1298 cm3
* Czysty i cichy system wału napędowego
* Elektronicznie regulowane systemy zawieszenia w FJR1300AE/AS
* Widelec typu upside down w FJR1300AE/AS
* Aluminiowa rama Deltabox i wahacz
* Elektronicznie regulowana szybka przednia
* Regulowana owiewka, siedzisko (2 pozycje) i kierownica (3 pozycje)
* Regulacja trybów pracy silnika Yamaha D-MODE
* Elektroniczne sterowanie przepustnicą (YCC-T)
* Przełączany system kontroli trakcji (TCS)
* ABS i jednolity układ hamulcowy
* Łatwy w obsłudze tempomat
* Duży, 25-litrowy zbiornik paliwa
* Kufry boczne, podgrzewane manetki i 12 v gniazdko na wyposażeniu standardowym
* Zaprojektowany tak, by ułatwić montaż dodatkowych akcesoriów turystycznych
Ekskluzywne właściwości FJR1300AS
Kolory:
Matt Silver (nowy)
Tech Graphite (kontynuacja)
Dostępność: marzec 2016
Specyfikacja techniczna dostępna na stronie www.yamaha-motor.pl.
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Pobierz